Шоу без репетиция: създаденo от пловдивски доброволци и професионални артисти от 7 държави *** A performance without rehearsal: created by Plovdiv's volunteers and professional artists from 7 countries


Text in BULGARIAN and in ENGLISH

Феeрично шествие за Международния ден на доброволците порази Пловдив, осветявайки улиците му с фенери и изпълвайки въздуха със звуци на гайда. Представлението беше уникално креативно сътрудничество на обикновени хора от Пловдив и професионални артисти от различни страниЕдин от нашите активни доброволци Акис Пандис имаше честта да бъде начело на процесията заедно с професионалните актьори, пловдивска актриса Диана Танкова и основател на театър Shade and Fire Theatre Fireter Пламен Иванов.

За едно събитие - идеи от 7 държави

Европейското училище за участие, които работиха върху организацията на събитието, беше организирано в Пловдив от британската компания за изкуства на открито 'Walk the Plank', и беше финансирано от 'Creative Europe', програмата на Европейската комисия, в сътрудничество с Фондация 'Пловдив - 2019'. 
Групата беше съставена от участници от европейски страни и от страни извън ЕС. Сред тях бяха: български професионалисти, които работят в културния сектор, представители на бъдещите европейски столици на културата Каунас (Литва), Тарту (Естония), Веспрем (Унгария), и Ковънтри, Британски град на културата 2021, и освен това Сърбия и Армения. 
Професиите на членовете на екипа бяха толкова разнообразни, колкото и културният им произход, от учители по изкуства, танцьори до създатели на марионетки и обществени активисти.
Подготовката на събитието започна с теоретична сесия, на която един от основатели на Walk the Plank и креативен производител Лиз Пю запозна международната група с темата на участие в съвременния европейски контекст. Именно идеята за изкуство с участие създава структуратa на разнообразие и включване на различни групи от обществото в общи дейности.
Примерите от опита на участниците допринесоха за по-добро разбиране на теоретичните концепции.
Cъздателката на марионетки рускинята Ярослава Бикова и украинката Варвара Карнаух от Пловдив правят специални марионетки, подобни на професионалните, но адаптирани за малки деца. Tака че да могат да едновременно играят с куклите и участват в любителските улични представления.
Расма Норейките, текстилният дизайнер и учител по изкуство от Литва сподели опита на колежката си.  Tя бродира картина, на която всеки бод е посветен на бежанска история. Всеки може да бродира толкова шевове, колкото иска. Проектът се прави за специална изложба в САЩ с цел да привлече вниманието към проблемите на мигрантите в Европа.
В Ковънтри (Англия) основната движеща сила за промяна е активизмът на обикновените хора, изразен в ежедневните дейности. През 2016 г. обществени активисти  Нор Азиз и Мохамад Хюсеин организирах първия пикник за жителите на района Кенли (беше сред 10% най-нуждаещите квартали в страната и най-висок в антисоциалното поведение).
Събитието събра 400 души от различни социални групи и от различни националности (британци, китайци, индийци, казахи, сомалийци и др.)’.
Преди това местните жители говориха за подобни събития повече от 20 години, но плановете им бяха чисто словесни.
Cега много заинтересовани страни искат да допринесат за добри каузи, като предоставят подкрепа за социалните събития. 
През 2018 г. Нор реализира първия креативен проект в района -  мини градина, създадена от тийнейджъри, много от които неотдавна преминаха вниманието си от разваляне на района до разкрасяване.

Празник с публиката: рецепта от Fireter 

Презентацията на гост-лекторът Пламен Иванов, основателят на 'Shade and Fire Theatre Fireter' България, допринесе за по-добро разбиране на теоретичните концепции и сподели невероятния си опит, натрупан по целия свят в един от семинарите в училището за участие.
Театърът  е ярък и автентичен пример за творческото сътрудничество с публиката.
Повече от 10 години 'Fireter' е организирал множество впечатляващи  събития и улични шоута в България и чужбина (Великобритания, Германия, Португалия, Гърция и др.).
Проектът специализира в огнено шоу, шоу на кокили, жонглиране с огън, огнени инсталации, живи статуи и разнообразна шоу програма. Импровизация помага на артистите да разчупят границата между публиката, сцената и артиста.
Пламен насърчи участниците в Училището за участие да повече експериментират и да взаимодействат със зрителя. Този подход прави актьорите и публиката равни участници и създатели на представлението.
Основната цел на подобни събития е да се обединят общностите, генериращи усещане за място чрез публични празници и активизъм. 
Fireter беше основният акцент на откриващото събитие на „Пловдив - 2019“ и театърът  също участва и в последното събитие на годината. Този път двукратният доброволец на месеца Акис Пандис беше поканен да се присъедини към професионалните актьори и носеше начело на процесията символа на пловдивките доброволци, птицата.

Тестван в Пловдив, може да се исползва навсякъде 

Най-тежкото предизвикателство за международните сътрудници на училище за участие беше преводът на техните творчески идеи на практика за да направят проекта наистина с общи усилия. Поредица от специални сесии, организирани от екипа от британски и български професионалисти, помогнаха на участниците да осмислят предлаганите елементи и да създадат доста привлекателен творчески микс. Резултатът беше изразен във фантастично шествие с невероятни музикални композиции и креативни артефакти (фенери и инсталация на дърво).
За създаването на събитието, всички участници бяха разделени в няколко групи. Екипът за фенерите отговаряше за създаването на фенери в специални работилници с доброволци, с които бяха създадени 62 фенера, изработени от върба и хартия от тъкан. Участниците украсиха фенерите с птици, неофициалният символ на доброволци 'Пловдив - 2019'. Друг вид на декорация бяха пожеланията на пловдивчани, събрани по време на специалната кампания „Пожелай за Пловдив“. По този начин обикновените хора също стават съоснователи на проекта.
„ Всички дизайнерски идеи, разработени за този проект, могат да се използват вкъщи или в офиса, както за някои тържества, така и за последваща вътрешна украса “, - посочи графикът и сценографичен дизайнер, преподавател в Нов български университет Мария Койчева
Как да съчетаем елементите на безопасност и естетика, екипът за дървото успя да разбере с подкрепата на българския художник, резбар, музикант и композитор Веселин Митев (Веско)
В същото време, поради разнообразните си творчески специализации, Веско участва и в дейностите на звуковия екип. В сътрудничество със звуковия дизайнер Дан Cтийл, участниците създадоха музикалната композиция, много оригинална смесица от български фолклорни мотиви със записаните пожелания от пловдивчани. 
Друга част от музикалните елементи на шоуто бяха композиция от гайда, изпълнена от Веско, и традиционната фолклорна песен от Кюстандил „Лепа Яно, мори“, изпълнена на български език от британската певица Анна-София Менато в Капана. 
Основните акценти в живописното шествие през центъра на града бяха най-високите му участници: професионалните актьори на кокили Диана Танкова и Пламен Иванов.
Участниците подчертават многофункционалния характер на проекта, както и неговата полезност и осъществимост за различни общности. Според Снабнам Шабази, творчески продуцент на Ковънтри 2021, британски град на културата 2021, събитието може да бъде приложен на много места защото внася изкуството и магията в ежедневието.

Текст: Татяна Гаркавая
Снимките: Ванеса Попова 

A performance without rehearsal: created by Plovdiv volunteers and professional artists from 7 countries

The fairy-like celebration for International Volunteer Day wowed Plovdiv illuminating its streets with lanterns and filling the air with sounds of a bagpipe. The event was a unique collaboration between ordinary people and professional artists. One of our active volunteers Akis Pandis had the honour to lead the festive procession together with Plovdiv actress Diana Tankova and the founder of Shade and Fire Theatre Plamen Ivanov.



Energizing one show by ideas from 7 countries

The show was prepared in the framework of the European Plovdiv School of Participation, a collaborative project the arts company Walk the Plank (UK), the EU Programme Creative Europe and Plovdiv 2019
The one-week training united 26 participants from 7 countries (Bulgaria, Hungary, Lithuania, Estonia, Serbia, Armenia and the UK). Their occupations were as diverse as their cultural backgrounds and ranged from art teachers, dancers to puppet makers and community activists. The purpose of the original collaboration was to create an event with the community. 
Helen Davies, a British artist, taught the participants how to turn a pile of tissue and willow into original lanterns, the main elements of the show. About 30 other Plovdiv volunteers assisted the multinational team in creative workshops. Together they made over 60 lanterns and decorated them with the wishes from Plovdiv’s residents gathered earlier during the campaign Wish for Plovdiv. In this way, ordinary people became co-creators of the event.
Mariya Koycheva, a designer and teacher at New Bulgarian University, oversaw the work on the biggest element of the installation, a tree. It was made with sustainability in mind, and after the event, it could be easily recycled and used as elements of the interior. 
Veselin Mitev (Vesko), a Bulgarian musician and bagpiper, and Dan Steele, a British musician, helped the participants to create a piece of music mixing Bulgarian folk motives and recorded wishes from Plovdiv’s residents. 

Why create arts with a community?

Liz Pugh, the Walk the Plank co-founder and creative producer introduced the international group to the topic of participation in the modern European context. Purpose-driven public art projects unite different community groups and allow them to express social concerns in creative ways or create a piece of art. One of the most important conditions for such events is co-creation. In different countries, they may have different expressions. 
The examples from the participants' experiences contributed to a better understanding of the theory. The puppet-makers Yaroslava Bykova and Varvara Karnauh from Plovdiv make special toy puppets similar to those operated by professionals but adapted to young users so that they can be part of the amateur street performances.
Rasma Noreikyte, a textile designer and art teacher from Kaunas (Lithuania) shared an experience of her colleague who is now embroidering a picture every stitch of which is devoted to refugees stories. Everyone can take part in the creation of the piece of art and embroider as many stitches as they want to. The project is being made for a special exhibition in the USA with the aim to attract attention to displaced people in Europe.
In Coventry (the UK), the main driven force for making a difference is the activism of ordinary people expressed in daily activities. The community leaders and activists from Coventry (the UK) Nor Aziz and Mohamad Hussain in 2016 organized the first community picnic. It brought together 400 people from different social groups and of diverse nationalities (the British, the Chinese, Indians, Kazakhs, Somalis, etc). Previously, the locals had been talking about such events for over 20 years but their plans were purely verbal. Now,  regular meetings have proved to be effective for solving the local problems, and, as a result, many stakeholders want to contribute to good causes by providing support for social gatherings.  
Two years after the first meeting, Nor implemented the first creative project - a mini-garden created by teenagers many of them have switched their attention from spoiling the area to beautifying it.

Arts with a community: a recipe from Fireter

The guest speaker Plamen Ivanov, the founder of Fireter (Sofia), helped the participants to better understand how to interact with the audience at out-door events. 
The theatre has exemplified the idea of participation and co-creation in the Bulgarian and European culture for the last 10 years. Over the decade Fireter organized hundreds of impressive fire and light street shows in Bulgaria and abroad (the UK, Germany, Portugal, Greece, etc). The secret of the long-lasting success is that the theatre constantly adapts diverse means of creativity: experimental dances, shows with juggling, stilt-walkers, light and shadow installations. 
The interaction with spectators achieved through improvisation of the actors. Plamen encouraged the participants of the EU School of Participation (most of who were creative practitioners) to experiment and interact with the spectator as much as possible. This approach makes actors and the audience equal participants and co-creators of the performance.

Tested in Plovdiv, can be used elsewhere

Fireter was the major highlight of the Opening Ceremony of Plovdiv European Capital of Culture 2019, and it participated in the last event of the Year. That time the twofold Volunteer of the Month Akis Pandis was invited to join the professional actors and carried the symbol of Plovdiv 2019 volunteers, the bird, at the head of the
procession.      
  Dozens of other volunteers along with the participants of EU Plovdiv School of Participation and inhabitants of Plovdiv joined the impressive parade. The event was finished with the Bulgarian choro, the most vivid example of the participation of the Bulgarian culture. Yet, for some, it has been just the beginning of a new project. Aneta Apostolova, a project manager at Plovdiv Chitalishe (Bulgaria) intends to apply the gained knowledge for both the parties at work and at home, while Shabnam Shabazi, the creative producer of Coventry 2021 (the UK), will apply some ideas to street celebration in the city. Whatever their intention and origin, all the participants have agreed the weekly collaboration in Plovdiv has become a genuine inspiration that brings art and magic into everyday life and, thus, the experience can be utilized everywhere. 

Text by Tatyana Garkavaya
Photo by Vanesa Popova 




Comments